Sunday, April 8, 2012

The Way Of The Cross: Good Friday

Posted by Mizy Mizearly at Sunday, April 08, 2012
6 April 2012, Jumaat Agung (Good Friday) 

Hari di mana Yesus Kristus telah mati, wafat di Salib. Seperti pada kebiasaannya, seluruh umat Katolik di seluruh dunia merayakan perayaan yang sama pada hari tersebut. 

Okay, disebabkan kesibukan selama beberapa hari ini sempena dengan perayaan Paskah ( Easter) saya tida sempat update blog. Di gereja saya, St.Martin Telupid, kami semua berkumpul tepat jam 7.30 pagi untuk mengadakan upacara Jalan Salib (The way of the cross) sempena memperingati kesengsaraan Yesus Kritus di kayu salib dan akhirnya wafat. So the journey start dari bawah bukit belakang gereja (ladang kelapa sawit). Terpaksa turun lagi neh pigi bawah. Kan best kalo dorang lakonkan semula :) unfortunately tida. Dorang just carry the Cross begilir-gilir sebanyak 14 perhentian (according to Bible). Penat memang penat tapi kalau dibandingkan dengan penderitaan Yesus semasa dia angkat salib, memang tiada apa-apa neh. 

Memang begitu besar kasih Tuhan Yesus untuk kita.Terima kasih Tuhan Yesus kerana kami boleh mengatakan hari yang mengerikan ini sebagai hari yang agung kerana kami tahu engkau sudah membayar lunas hutang-hutang dosa kami di kayu salib. Semoga kasih karuniamu menyelamatkan ramai orang hari ini. Dalam namamu, Amin. 


Perjalanan mengangkat salib











setibanya di gereja.




Sebelah petang pula, diadakan (Misa) Penghormatan Salib pada pukul 3 petang. Masa berkabung (masa sedih)- All Black

Embrace the cross where Jesus suffered. 

The Choirs (My team) - All Black






Semasa Penghormatan Salib







p/s all above, non edit picture. 




0 comments:

Post a Comment

 

♥ When My Heart Speak ♥ Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei